اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
عنوان فیلم کوتاه «حنابندون» محتوای اثر را لو نمی دهد. عنوان فیلم از سکانسی گرفته شده که اشاره به جاری بودن حس زندگی در دل جنگ دارد. برگزاری مقدمات مراسم عروسی نشان دهنده مقاومت جنگ زدگان در برابر خشونت ذاتی جنگ است. آنها می خواهند این نکته را به اثبات برسانند که تسلیم حملات وحشیانه دشمن نشده و جریان زندگی را فراموش نکرده اند. فیلم با سکانس افتتاحیه ذهن مخاطب را به سمت شخصیت عروس و اطرافیانش می برد؛ اما قهرمان داستان کودک کنجکاوی است که در ظاهر هیچ کنشی ندارد و فقط نظاره گر ماجراست.
عنوان فیلم کوتاه «حنابندون» محتوای اثر را لو نمی دهد. عنوان فیلم از سکانسی گرفته شده که اشاره به جاری بودن حس زندگی در دل جنگ دارد. برگزاری مقدمات مراسم عروسی نشان دهنده مقاومت جنگ زدگان در برابر خشونت ذاتی جنگ است. آنها می خواهند این نکته را به اثبات برسانند که تسلیم حملات وحشیانه دشمن نشده و جریان زندگی را فراموش نکرده اند. فیلم با سکانس افتتاحیه ذهن مخاطب را به سمت شخصیت عروس و اطرافیانش می برد؛ اما قهرمان داستان کودک کنجکاوی است که در ظاهر هیچ کنشی ندارد و فقط نظاره گر ماجراست.
سپردن نقش «عبدو» به این کودک نابازیگر با چهره معصوم و مظلومی که دارد، یک انتخاب مناسب محسوب می شود. او در این فیلم نماینده کودکانی است که در دوران دفاع مقس قربانی خشونت دشمن بعثی شده اند. با توجه به آن که فیلم بر روی زمان و مکان خاصی تاکید ندارد، می توان «عبدو» را نماینده تمامی کودکان جنگ زده در تمامی دنیا دانست.
عرفانه کریمی - کارگردان فیلم کوتاه «حنابندون»در میان هیاهوی جنگ، جایی که آسمان از دود و صدای انفجارها به لرزه در می آید، کودکانی هستند که در سکوت و بی صدایی، به دنبال رویاهای کوچک و معصومانه خود می گردند. کودکانی که شاید هرگز نمی دانستند جنگ چیست و چرا باید درگیر آن باشند. در چشمان شان هنوز امید به زندگی و بازی های کودکانه موج می زد، اما سرنوشت برایشان قصه ای دیگر نوشته بود. در کوچه های خاک خورده و ویران شده، صدای خنده هایشان گم شد. جنگ از آن ها نه فقط زندگی، بلکه آینده شان را گرفت؛ رویاهایی که هیچ گاه به حقیقت نپیوست، مدرسه هایی که هیچ گاه ندیدند و بازی هایی که هیچ گاه تمام نشد. هر گلوله ای که در جنگ شلیک شد، شاید در نقطه ای از این دنیا، قلب یک کودک را نشانه رفت. هر بمبی که فرود آمد، دنیای کوچک و رنگارنگی را ویران کرد.
با درنظر گرفتن این نکته که «حنابندون» از یک بحران جهانی سخن می گوید، فیلم می تواند در جشنواره های جهانی نیز حضور موفقی داشته باشد. مظلومیت کودکان جنگ زده یک دغدغه بین المللی است که در گوشه و کنار دنیا می تواند احساسات و عواطف مخاطبان با اعتقادات متنوع را تحریک کند.
این اثر توانسته در مدت زمان 12 دقیقه به خوبی موضوع حضور ناخواسته کودکان در دل جنگ را دراماتیزه کند و عمق بی رحمی آن را نشان دهد. فیلم به جای تکیه بر صحنه های خشونت بار مستقیم، با استفاده از حس ترس، معصومیت و سرنوشت اجتناب ناپذیر این کودک، تراژدی جنگ را به شکلی ظریف اما دردناک بازگو می کند.
{{name}}
{{content}}